1.5. Pedagógiai folyamatok - Korrekció
|
- Mi történik az ellenőrzés, megfigyelés, értékelés eredményeivel? (Elégedettségmérés, intézményi önértékelés, pedagógusértékelés, gyermeki fejlődés megfigyelés, mérés, egyéb mérések.) - Évente megtörténik az önértékelés keretében a helyben szokásos formában rögzített megfigyelési, mérési eredmények elemzése, a tanulságok levonása, fejlesztések meghatározása. Ezt követően az intézmény a mérési- értékelési eredmények függvényében szükség esetén korrekciót végez |
Szabályozó dokumentumok készítése, korrekciója - Jogszabály által előírt, valamint a nevelőtestület által fontosnak ítélt működési és pedagógiai folyamatok szabályozása
Az elmúlt időszak jogszabály változásai több ponton is érintik az intézmény szabályozó dokumentumainak tartalmait, ezért szükséges az érintett dokumentumok felülvizsgálata és módosítása:
Szabályozó dokumentumok |
Korrekció szükséges |
Jogszabályi háttér - Kapcsolódó feladatok / tartalmak |
Megvalósításban érintettek köre |
||
Igen |
Nem |
Int. döntés |
|||
SZMSZ |
x |
|
|
- Pedagógus igazolványra való jogosultság 158. § (1), - A munkaidő beosztása – munkaidőkeret (Púétv.78§):
- Allergiás és anafilaxiára hajlamos gyermekek óvodai ellátásának biztosítása [Púétv. Épt. 171.§ (17)]. - 2011. évi CXC. tv. 72. § (1a)-(1e) bekezdései kiegészülnek a fokozott kockázatú allergiás betegséggel diagnosztizált gyermekek ellátásához kapcsolódó teendőkkel az esetleges anafilaxiás sokk eredményes elkerülése érdekében:Az allergiában szenvedő gyermekekre vonatkozó speciális eljárásrend készítése. - A munkáltatói jogok átruházása [Púétv. 20. § (10) bek. vö. 20/2012 (VIII. 31.) EMMI rendelet 4. § (1) bek. t) pont]. - Eljárásjogi szabályok:
|
Igazgató/helyettes |
Iratkezelési szabályzat, melynek része az adatvédelmi szabályozás |
x |
|
|
- [Púétv. 171. § ] (27) Az Nkt. 43. § (1) bekezdése helyebe a következő rendelkezés lép: „(1) A köznevelési intézmény iratkezelési szabályzatában, ha ilyen készítése nem kötelező, a köznevelési intézmény SZMSZ-ének mellékleteként kiadott adatkezelési szabályzatban kell meghatározni az adatkezelés és -továbbitás intézményi rendjét és ezt a tanulmányi rendszeren keresztül is hozzáférhetővé kell tenni. Az adatkezelési szabályzat elkészítésénél, módosításánál nevelési-oktatási intézményben a szülői szervezetet véleményezési jog illeti meg. Adattovábbításra a köznevelési intézmény igazgatója és – a meghatalmazás keretei között – az általa meghatalmazott vezető vagy más alkalmazott jogosult.” |
Igazgató/helyettes |
Panaszkezelési szabályzat |
|
|
x |
Fejleszthetőség - Családokkal a bizalmi kapcsolat és a tájékoztatás erősítése - Kommunikáció a családokkal Fejlesztési irány: - Panaszkezelési szabályzat felülvizsgálata:Tisztázni szükséges a panasz eset fogalmát és tartalmait |
Igazgató/helyettes |
Házirend |
x |
|
|
- Az alap szabadság számának 50-re való megemelkedése 90. § (3). - A Házirend nem lesz nyilvános a jövőben [Púétv. 171. § (16) bek.] - Allergiás és anafilaxiára hajlamos gyermekek óvodai ellátásának biztosítása A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. Tv. 171. § 37 bekezdése szerint a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. 72. § (1a)-(1e) bekezdései kiegészülnek a fokozott kockázatú allergiás betegséggel diagnosztizált gyermekek ellátásához kapcsolódó teendőkkel az esetleges anafilaxiás sokk eredményes elkerülése érdekében. |
Igazgató/helyettes |
Pedagógiai program |
x |
|
|
- Allergiás és anafilaxiára hajlamos gyermekek óvodai ellátásának biztosítása [Púétv. Épt. 171.§ (17)]. – Pedagógiai feladatok. - 2023. évi LII, Tv. 33/B. § * (5) Ha az óvoda reggel 8.00 óra előtt vagy a délutáni időszakban nem fejlesztő, iskola-előkészítő vagy más, kifejezetten nevelési jellegű foglalkozást szervez, ezen időszakokban a gyermekek felügyeletét nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott személy is elláthatja. - A401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet 9.§(5) Ha az óvoda reggel 8.00 óra előtt vagy a délutáni időszakban nem fejlesztő, iskola-előkészítő vagy más, kifejezetten nevelési jellegű foglalkozást szervez, ezen időszakokban a gyermekek felügyeletét nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott személy is elláthatja. Szakértői javaslat: Amennyiben a dokumentum nem tartalmazza, célszerű szabályozni a pedagógiai munkát segítő pedagógiai asszisztensek és dajkák pedagógiai feladatait, tevékenységeiket. |
Igazgató/helyettes |
Továbbképzési terv |
x |
|
|
- A továbbképzésekre vonatkozó szabályozást szintén nevesíti a 2023. évi LII, Tv. (66. § (2), 70. §, 160. § (2)(11), ezért javasolt az intézményi továbbképzési programot és beiskolázási tervet nevelési év indításakor áttekinteni. Szakértői javaslat: az 1-es típusú diabétesz képzésekre célszerű következetesen beiskolázni a munkatársakat. - Dajkák és pedagógiai asszisztensek külső és belső képzése, továbbképzése Szakértői ajánlás: Szerepük fontoságára való tekintettel célszerű hangsúlyt fektetni a pedagógiai asszisztensi és dajkai belső és külső továbbképzésekre. 3. melléklet a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelethez: nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök, valamint a gazdasági, ügyviteli, műszaki és kisegítő munkakörök képesítési szintje |
Igazgató/helyettes |
Értékelési szabályzat ÚJ TELJESÍTMÉNY-ÉRTÉKELÉSI RENDSZER |
x |
|
|
- A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS alapján a munkáltató első alkalommal 2025. szeptember 1-jével állapíthat meg a 98. § (3) bekezdésében meghatározottak szerint módosított illetményt a 2023. évi LII. Tv. 160. § (7) bekezdése szerint. → Az erre való felkészülés - a 2023-2024. Munkatervben javasolt tervezni:
Kiemelés a Pedagógus teljesítményértékelési rendszer koncepciója óvodáknak c. dokumentumból: „Az értékeléshez rendelkezésre álló adatok, információk forrásai (az intézmény mérési-értékelési és dokumentációs rendszerét képező tartalmak): - DIFER mérés (amennyiben rendelkezésre állnak az adott intézmény vonatkozásában), - gyermek személyiségfejlődését nyomon követő dokumentum adatai (intézményi adminisztráció), - csoportnapló, intézményi adminisztráció adatai (hiányzások, felvételi és mulasztási napló), - intézményi gyermekvédelmi statisztikai adatok, - szülői kérdőíves értékelés eredményei, - intézményvezetői, munkaközösség-vezetői látogatások, tevékenységek megtekintésének dokumentált tapasztalatai, - külső OH értékelések megállapításai (pedagógus minősítés, pedagógiai-szakmai ellenőrzés alapján), - egyéb egyedi visszajelzések, - intézményvezetők esetében az óvodapedagógusok kérdőíves formában kifejtett véleménye, fenntartók rendelkezésére álló adatok, visszajelzések, az intézmény munkaterve és egyéb, a szakmai munkát és a napi működést meghatározó dokumentumai.” |
Igazgató/helyettes |
Gyakornoki szabályzat |
x |
|
|
- Kötelező dokumentum lesz: Bevezetésre kerül a gyakornoki szabályzat, melynek kiadásával kapcsolatos eljárási szabályokat a Kormány rendeletben határozza majd meg [Púétv. 155. § (1) bek. 13. pont]. |
Igazgató/helyettes |
Etikai kódex |
x |
|
|
- [Púétv. 35. § [Etikai Kódex] (1) A Kar Etikai Kódexe általános etikai alapelvekből, részletes etikai es eljárási szabályokból áll. (2) Aki az Etikai Kódex vagy az Alapszabály rendelkezéseit megszegi, etikai vétséget követ el. Etikai vétség gyanúja eseten a Kar tagja ellen a Kar eljárást folytat le az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben foglaltak szerint. (3) Az etikai vétséget elkövető taggal szemben a következő intézkedések hozhatok: a) figyelmeztetés, b) a Kar által biztosított kedvezmény, juttatás, jogosultság korlátozása, megvonása, c) a Karban betöltött tisztségtől való megfosztás. (4) Ha az etikai vétség kapcsán munkajogi kötelezettségszegés gyanúja merül fel, akkor a Kar a munkáltatónak a fegyelmi eljárás lefolytatására tesz javaslatot, és ha a munkáltató a fegyelmi eljárást megindítja, a Kar fegyelmi eljárás idejére az etikai eljárást felfüggeszti. (5) Ha a fegyelmi eljárásban a) fegyelmi vétség megállapítására került sor, a Kar az etikai eljárást megszünteti, b) fegyelmi vétség megállapítására nem kerül sor, a Kar az etikai eljárást folytatja. |
Igazgató/helyettes |
2. SZEMÉLYISÉG- ÉS KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉS
2.1. Személyiségfejlesztés
|
- Hogyan valósulnak meg a pedagógiai programban rögzített személyiségfejlesztési feladatok? - Hogyan fejlesztik az egyes gyermekek személyes és szociális képességeit (különös tekintettel a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekre)? - Hogyan történik a gyermekek szociális hátrányainak enyhítése? - Az intézmény vezetése és érintett óvodapedagógusa információkkal rendelkezik minden gyermek szociális helyzetéről. - Hogyan támogatják az önálló tanulást, hogyan tanítják a tanulást? - Hogyan történik a gyermekek egészséges és környezettudatos életmódra nevelése?
|
A terület összegző értékelése A beírt aktív gyermeklétszám 15 fővel haladta meg az előző nevelési év hasonló időszakának létszámát. Óvodai szinten egyértelműen növekvő tendenciát mutat azoknak a gyermekeknek a száma, akiknél nevelési, vagy viselkedési problémák tapasztalhatók.Külön figyelmet fordítunk a tartósan beteg gyermekek étkezésére is. |
Intézményi adatbázis
Ssz. |
A nevelési-fejlesztési folyamatok alapadatai |
Székhely |
Telephely |
ÖSSZ. |
Tervezett tevékenységek, intézkedések, feladatok felsorolása Megjegyzés |
Beírt gyermekek |
47 |
24 |
71 |
Óvodapedagógusok: - Gyermekek adatainak pontos megjelenítése és vezetése az óvodai dokumentumokban. - Precíz adatkezelés. |
|
Óvodai jogviszonyt szüneteltető gyermek |
1 |
0 |
1 |
Intézményvezető: - Adminisztráció, kapcsolattartás |
|
Szülői nyilatkozat alapján térítésmentesen étkezők |
0 |
0 |
0 |
Óvodapedagógusok: - megbeszélés, adategyeztetés. - szülői nyilatkozatok begyűjtése |
|
Beilleszkedési magatartási, tanulási zavarral küzdő gyermek |
0 |
0 |
0 |
Óvodapedagógusok: - Felülvizsgálati időpont figyelemmel kísérése. - Szakvélemény elkészítése. - Szakemberekkel és szülőkkel való szoros kapcsolattartás, együttműködés. - Fejlesztési terv készítése, szülőkkel és a fejlesztőkkel való konzultációk. |
|
Írásban jelzést tettünk a Gyermekjóléti Szolg. irányába. |
1 |
0 |
1 |
Óvodapedagógusok: - Kapcsolatfelvétel a szociális segítővel - Kapcsolatfelvétel a Gyermekjóléti Szolgálattal |
|
Jelzést tettünk a szociális segítő irányába |
1 |
0 |
1 |
Óvodapedagógusok: - Kapcsolatfelvétel a szociális segítővel - Esetmegbeszélés |
|
Speciális étrendet igénylő gyermek |
0 |
0 |
0 |
Óvodapedagógusok: - Orvosi igazolás beszerzése a szülőtől. - A speciális étkezés okait, formáját, módját megtudjuk, rögzítjük. - A csoportszobában az érintett gyerekek speciális étkezéseinek okait tartalmazó leírás elhelyezése a csoportban feladatot ellátó felnőttek számára. |
|
|
Jogszabályi háttér:37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokról. |
||||
Allergiával küzdő gyermek |
0 |
0 |
0 |
- Új GDPR tartalom ismertetése a szülők felé, elfogadtatása, kezelése |
|
Intézményünkben szeptember hónapban került sor a képzésekre. Oktató anyagok – Segítő tartalmak - Tények az anafilaxiáról: - Allergia az iskolában: Anaphylaxia - www.epipen.co.hu videó (angolul, magyar felirattal) |
Ajánlott szakmai tartalmak a nevelési év kiemelt pedagógiai céljai és feladatai megvalósításához:
- DIFER programcsomag: https://www.edu.u-szeged.hu/difer/?pid=bemutatas
Feladatok a 3 éves gyermekek logopédiai szűrővizsgálatával kapcsolatosan
- A KOFA - korai nyelvi fejlődés vizsgálatát a logopédus irányítja és értékeli, az eredményeket fogadóórán csatolja vissza a szülők számára
- KOFA-3 szülői kérdőív tanulmányozása, az érintett gyermekek fokozott megfigyelése
- a logopédus bevonásával minden érintett szülő tájékoztatása
- szükség és igény szerint a KOFA-3 szülői kérdőív kitöltéséhet tevőleges segítség nyújtása
Logopédiai ellátás: az óvoda épületében történik (székhely), EGYMI (telephely)
Gyermekvédelmi feladatok ellátása
Gyermekvédelmi felelősök:
Székhely/telephelyek |
Gyermekvédelmi koordinátorok |
Székhely |
Cs-N. B. |
Telephely |
Dr. M. Cs. E. |
Célok:
- Eredményes, konfliktusmentes család-óvoda kapcsolat erősítése
- A családok tiszteletben tartásával a családi nevelés erősítése a rászorulók körében
- A gyermekvédelmi tevékenység összehangolása az óvodapedagógusok között.
- Szoros kapcsolat kialakítása a közvetlenül, vagy látens módon segítséget kérő családokkal
- Együttműködés fejlesztése a gyermekvédelemben partner társszervekkel
Feladatok:
- A prevenció, a gyermekek hátrányos helyzetének csökkentése, a veszélyeztetettség kialakulásának megelőzése érdekében segítségnyújtás, valamint együttműködés a különböző intézményekkel és szakemberekkel
- Hatékony és eredményes kapcsolat kialakítás és ápolás támogatása: Telephelyi szinten az együttműködés koordinálása a szociális segítővel
- A szociális segítő hatékony bevonása a munkaközösség munkájába
- Szükség szerint esetmegbeszélések összehívásának kezdeményezése, szervezése
Munkánk során figyelembe vesszük:
- a differenciált fejlesztés lehetőségeit a hátrányos helyzetű, és a nehezebben kezelhető gyermekek számára,
- a gyermekvédelmi feladatok ellátását a Pedagógiai Programban részletezett kompetenciaszintek betartásával végezzük,
- érzékenyen reagálunk a társadalmi-gazdasági változások családokat érő hatásaira
Működési rendje
- A felelősök szükség és igény szerint tartanak kapcsolatot a szociális segítővel, az óvodapszichológussal, gyógypedagógussal és egymással.
A gyermekvédelmi tevékenységet szabályozó és támogató jogszabályi háttér és a feladatellátást segítő egyéb tartalmak:
Jogszabályi kiemelések: A nevelési-oktatási intézmény közreműködik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzésében és megszüntetésében, ennek során együttműködik a gyermekjóléti szolgálattal, a gyermekjogi képviselővel, valamint a gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatot ellátó más személyekkel, intézményekkel és hatóságokkal. (20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 129. §(2) bek.)
A pedagógust, a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottat, továbbá azt, aki közreműködik a gyermek felügyeletének az ellátásában, hivatásánál fogva harmadik személyekkel szemben titoktartási kötelezettség terheli a gyermekkel, a tanulóval és családjával kapcsolatos minden olyan tényt, adatot, információt illetően, amelyről a gyermekkel, tanulóval, szülővel való kapcsolattartás során szerzett tudomást. E kötelezettség a foglalkoztatási jogviszony megszűnése után is határidő nélkül fennmarad. A titoktartási kötelezettség nem terjed ki a nevelőtestület tagjainak egymás közti, valamint a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjaival történő, a gyermek fejlődésével összefüggő megbeszélésre (Ktv.42. § (1) bek.) |
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 1997.évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
- 1998. évi LXXXIV. törvény a családok támogatásáról
- 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
A gyermekvédelmi feladatellátást támogató segédanyagok:
- Vajda Zsolt: Szülői csoportok az óvodában és azon kívül - Instant módszertan
Az óvoda szociális segítőinek támogatásával igény és szükség szerint ESETMEGBESZÉLŐ KÖR működtetésével kívánjuk támogatni a gyermekvédelmi helyzetek megfelelő kezelését, a családokat és az óvodapedagógusokat.
2.2. Közösségfejlesztés
|
- Hogyan segíti az intézmény a gyermekek együttműködését? - Az intézmény közösségépítő tevékenységei hogyan, milyen keretek között valósulnak meg? - A szülők a megfelelő kereteken belül részt vesznek a közösségfejlesztésben. |
Intézményi szintű óvodai ünnepek és egyéb programok tervezett tartalmai és időpontjai
Ssz. |
Jeles napok, hagyományok, kulturális programok |
Székhely |
Telephely |
Szeptember
|
Kresz-nap, Népmese napja |
Kresz-nap, Népmese napja |
|
Október
|
Állatok világnapja, Szüreti mulatság |
Állatok világnapja, Szüreti mulatság |
|
November
|
Márton-nap, Halloween |
Márton-nap, Halloween |
|
December
|
Mikulás, Adventi készülődés, Karácsony |
Mikulás, Adventi készülődés, Karácsony |
|
Január
|
Sünóra |
Sünóra |
|
Február
|
Farsang |
Farsang |
|
Március
|
Március 15. nemzeti jelképeink, Víz világnapja |
Március 15. nemzeti jelképeink, Víz világnapja |
|
Április
|
Húsvéti előkészületek, tavaszi verselés, Föld Napja |
Húsvéti előkészületek, tavaszi verselés, Föld Napja |
|
Május
|
Anyák napja, Madarak és Fák napja |
Anyák napja, Madarak és Fák napja |
|
Június
|
Gyermeknap, Környezetvédelmi világnap |
Gyermeknap, Környezetvédelmi világnap |
|
Július |
Évzáró, Nyári tematikus hetek |
Évzáró, Nyári tematikus hetek |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Pedagógiai munkával összefüggő eredmények
- Milyen eredményességi mutatókat tartanak nyilván az intézményben? - Nyilvántartják és elemzik az intézményi eredményeket: - helyben szokásos megfigyelésen, elégedettségmérés eredményei (szülő, óvodapedagógus, pedagógiai munkát segítők) - Milyen szervezeti eredményeket tud felmutatni az intézmény? - Hogyan hasznosítják a belső és külső mérési eredményeket? - Hogyan kísérik figyelemmel a gyermekek iskolába lépését, tanulási útját? |
Feladatok:
Kiemelt figyelem az iskolakezdéshez szükséges készség és képességek fejlesztésére
- A sikeres iskolakezdésre való felkészítés során
- Partneri igény és elégedettség eredményeinek szinten tartása, fokozása → aktuális mérések lebonyolítása, értékelése, az eredmények visszacsatolása, valamint a pedagógia folyamataiba történő tudatos beépítése
4. Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció
- Milyen pedagógus szakmai közösségek működnek az intézményben, melyek a fő tevékenységeik? - Az óvodapedagógusok szakmai csoportjai maguk alakítják ki működési körüket, önálló munkaterv szerint dolgoznak. A munkatervüket az intézményi célok figyelembevételével határozzák meg. - Hogyan történik a belső tudásmegosztás az intézményben? - Hogyan történik az információátadás az intézményben? - Az intézmény munkatársai számára biztosított a munkájukhoz szükséges információkhoz és ismeretekhez való hozzáférés. |
NEVELŐTESTÜLETI TANÁCSKOZÁSOK -
időpontjai és felhasználásuk – intézményi szint
.
Ssz. |
A tanácskozás tartalma |
Időpont |
Megjegyzés |
- ÚJ TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉSI RENDSZER közös értelmezése közösen - DIFER tapasztalatai – gyakorlati alkalmazás intézményi tapasztalatai |
2023. 12. 05. |
|
|
- Munkatervi tartalmak: mérési eredmények értékelése - Éves Beszámoló nevelőtestületi előkészítése - A 2024-2025. nevelési év előkészítése |
2023. 06. 28. |
|
|
- OviKréta - ÚJ TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉSI RENDSZER kipróbálásának tapasztalatai |
2023. 06. 28. |
|
Munkatársi értekezletek
Ssz. |
Felhasználás tárgya |
Időpont |
Érintettek |
1. |
Nevelési év nyitó és záró értekezlet |
09. 13. és 06.28. |
Teljes dolgozói kör |
2. |
Székhely/telephelyi munkatársi értekezletek |
Igény szerinti szervezés |
Igazgató/helyettes |
Igazgató/helyettes és helyettes tervei
Elsődleges cél: Jogszerű működés biztosításával a kiegyensúlyozott és nyugodt, a pedagógiai és szervezési feladatok intézményi szintű koordinálása, biztosítása.
Ssz. |
Téma |
időpont |
Megjegyzés |
- Online és telefonon történő megbeszélések, egyeztetések:
|
09.01.- től 09.31-ig |
|
|
- Éves Munkaterv véglegesítése
- Jogszabályi kötelezettségek:
- Minősítő vizsga előkészítése: Á-N. ZS. és S. D. |
10.02. |
- Pályakezdő gyakornok kollégák szakmai megsegítése - A szakmai fejlődést támogató mentor - gyakornok együttműködési gyakorlat - A mentori kompetenciák fejlesztése
|
|
- Jogszabályi változásokból eredő kötelezettségek → Szabályozó dokumentumok módosításainak előkészítése: SZMSZ, Iratkezelési Szabályzat - Mit tehetünk a kollégák mentális egészsége érdekében? -ötletelés, jó gyakorlatok átadása. - Gyakornokok magas színvonalú mentorálással. - A lehetőségek vezetői szinten történő átgondolása, rendszer kidolgozása. |
11.06. |
Felkészülést igényel:
- Javaslatok összegyűjtése
- Mentori feladatot vállaló kollégák - Javaslatok a professzionális felkészítésre |
|
- ÚJ TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉSI RENDSZER értelmezése, egységesítése - Szülők elégedettsége: Fejlettség állapot + Pedagógus hozzáadott érték mérés eredményeinek áttekintése |
03.04. |
|
|
- Éves beszámoló előkészítése |
04.08. |
|
|
- A 2023-2024. Éves beszámoló vezetői reflexiói - A 2024-2025. nevelési év előkészítése - Nevelőtestületi tanácskozás előkészítése (06.28.) |
06.03. |
|
|
- A 2024-2025. nevelési év előkészítése - Nevelőtestületi tanácskozás előkészítése |
07.01. |
|
A mentorálás bevezető szakaszában a mentori támogató rendszer három területe:
- Az óvoda pedagógiai célkitűzéseinek megismerése, gyakorlati megvalósítása
- A munkakörhöz kapcsolódó követelmények ismerete
- Bevonódás biztosítása az óvoda különböző szakmai tevékenységeibe
- Általános követelmények: a működési dokumentumok és jogszabályi rendelkezések megfelelő értelmezése
- Bevonódás biztosítása az óvoda közösségi tevékenységeibe
A segítő mentor feladatai:
- Feladatait a kötött munkaidőnek neveléssel-oktatással le nem kötött részében látja el.
- Segíti a gyakornokot a szervezetbe történő beilleszkedésben és a pedagógiai-, módszertani feladatok gyakorlati megvalósításában.
- Legalább félévente írásban értékeli a gyakornok tevékenységét, és az értékelést átadja az intézményvezetőnek és a gyakornoknak.
- Támogatja a gyakornokot az általa ellátott pedagógus-munkakörrel kapcsolatos tevékenységében:
A gyakornok kötelezettsége:
- a legteljesebb mértékben együttműködik a mentorral,
- a szakmai követelmények teljesítéséhez szükséges ismereteket megszerzi,
- gyakornoki feladatainak teljesítésével kapcsolatban felmerülő akadályoztatásáról mentorát, az intézményvezetőt azonnal értesíti,
- részt vesz a nevelőtestület munkájában,
- a munkaköréhez kapcsolódó feladatokat elvégzi,
- a kötött munkaidőnek neveléssel-oktatással le nem kötött részében felkészül a minősítő vizsgára;
- a pedagógusokkal szembeni belső elvárás rend szerint naponta felkészül
Pedagógiai portfolió feltöltés és Minősítő vizsgára/eljárásra való felkészítés támogatása
Székhely |
Mentorált neve |
Mentorálás tárgya |
Felkészítő foglalkozás időpontja |
Mentor neve |
Ellenőrzés/vizsga/ eljárás, esemény várható időpontja |
S. D. |
Pedagógiai portfólió készítés, feltöltés |
Egyéni egyeztetés szerint |
Cs-N. B |
11.25 és 02. 13. |
|
Á-N. Zs. |
Ellenőrzésre felkészítés |
Egyéni egyeztetés szerint |
Cs-N. B. |
11.24. |
ONLINE KAPCSOLATTARTÁS
Az intézmény valamennyi dolgozója rendelkezik email címmel, mely a belső, és a szakmai tartalmakkal bíró külső levelezések egyik színtere.
Munkáltatói tájékoztatás: Az információ átadás (munkáltatói tartalmak E-ügyintézés vonatkozásában) elvárt felülete (jogviszony kialakulását követően 15 napon belül – 2023. évi LII. Tv. 20. § (7)kötelező lesz a jövőben az ügyfélkapu. Javasolt az ügyfélkapuk meglétére, létrehozására intézményi szinten gondot fordítani: Határidő: 2024. július 1. Egyes munkáltatói jognyilatkozatok elektronikus okiratként történő kézbesítése, ügyfélkapu megnyitásának kötelezettsége [Púétv. 156. § (4) bek., 160. § (10) bek., 20. § (5)-(10) bek.]
Az óvodavezetés tagjai közötti online kapcsolattartási formák
Székhely és telephely |
Telefon (x) |
(x) |
Értekezletek és csoportos megbeszélések |
Egyéb, éspedig |
|
Online szervezés esetén |
Időpont |
||||
x |
x |
Pl. Facebook Messenger
|
Igény és szükség szerint |
Alkalomszerű |
Online kapcsolattartási formák a kollégákkal – Telephelyi szint
Székhely és telephely |
Telefon (x) |
(x) |
Értekezletek és csoportos megbeszélések |
Egyéb, éspedig: |
|
Alkalmazás |
Időpont (gyakoriság, nap, óra) |
|
|||
3530 Miskolc, Megyesalja utca 30. |
x |
x |
Pl. Facebook Messenger
|
Feladatfüggő, Folyamatosan |
|
5. Az intézmény külső kapcsolatai
- Melyek az intézmény legfontosabb partnerei? - Mi az egyes partneri kapcsolatok tartalma? - Hogyan kapnak tájékoztatást a partnerek az intézmény eredményeiről? - Az intézmény a helyben szokásos módon tájékoztatja külső partnereit (az információátadás szóbeli, digitális vagy papíralapú). - A partnerek tájékoztatását és véleményezési lehetőségeinek biztosítását folyamatosan felülvizsgálják, visszacsatolják és fejlesztik. - Hogyan vesz részt az intézmény a közéletben (települési szint, járási/tankerületi szint, megyei szint, országos szint)? - |
AZ ÓVODA KAPCSOLATAI
Család-óvoda kapcsolata
1. |
Értékelés – Tervezés: - A 2023/2024. nevelési év Munkaterve |
Online tájékoztatás 10.10. |
2. |
Konzultáció a szülők képviselőével |
szervezés alatt |
A Szülői Közösség tagjának neve és elérhetősége az Adatvédelmi Törvény és a jelenlegi belső szabályozásunk értelmében, a Munkatervben – mely nyilvános dokumentum – nem szerepel, azonban igény szerint az érintett óvodapedagógusok által elérhető.
A szülői értekezletek időpontja 16:30 óra, az ettől eltérő időpontot az óvodapedagógusok 7 nappal korábban jelzik.
Intézményi szintű réteg- szülői értekezlet
Ssz. |
Téma |
Helyszínek és időpontok |
Felelős |
1. |
Bölcsődéből óvodába - Tájékoztató szülői értekezlet a 2023. szeptember 1-től óvodai felvételt nyert gyermekek szülei számára |
Százszorszép csoport 2023. 09. |
Cs-N. B. |
2. |
Óvodás a gyermekem - Tájékoztató szülői értekezlet a már hozzánk járó gyermekek szülei számára |
Nefelejcs csoport 2023. 09. |
Cs.-N. B. |
3. |
Évindító szülői értekezlet |
Meggyes csoport 2023. 09. |
Dr. M. Cs. E. |
Szülői értekezletek - Szülői értekezletek a csoportokban
A csoportszintű szülői értekezletek időpontja általában 16:30 óra, az ettől eltérő időpontot az óvodapedagógusok jelzik. Alkalmazkodva a családok napirendjéhez és esti teendőihez, a szülői értekezletek időtartama – lehetőség szerint – ne haladják meg a 17:30 órát.
Elvárás minden óvodapedagógustól a szülők tájékoztatása az alábbi területeken/témákban:
- Csoportprofil ismertetése
- Az óvodai élet napirendje
- Módosított szabályozó dokumentumok szülőket érintő tartalmainak közös értelmezése.
- Allergiával küzdő gyermekek: Az Adrenalin injekció megfelelő tárolás mellett rendelkezésre áll.
- Feladataink a 3 éves gyermekek logopédiai szűrővizsgálatával (kérdőíves felmérés a szülők körében) kapcsolatosan
- Az intézményi önértékelés előkészítése – szülőket érintő tartalmak ismertetése, a szülői kérdőívek bemutatása
- Védőnő bevonásával a szűrővizsgálatok eredményessé tétele
- A szociális segítő tevékenységének bemutatása
- Házirend ismertetése, felelevenítése a kritikus pontok mentén
- Korcsoporttól függetlenül: A fejlődés várható jellemzői az óvodáskor végére (ahová együtt kell eljuttatnunk a gyermekeket)
- A nevelési év kiemelt intézményi céljai és feladatai
- Az adott csoportot érintő éves nevelési és tanulási terv ismertetése a családbevonás lehetséges tartalmainak kiemelésével
- Az együttműködés, ezen belül a jelenléti vagy online formákban történő információ áramlás kialakítása és gyakorlata
- Korcsoporttól függetlenül, már a legelső, és minden további szülői értekezleten kerüljön feldolgozásra az iskolai életre történő alkalmasság témakör
- A takarékos és környezettudatos nevelés óvodai tartalmai, együtt a családokkal: Mit tesz az óvoda és mit tehet a család ennek érdekében.
- Adatvédelemmel kapcsolatos szabályok ismertetése
- Minden, a szülőket érintő tartalom ismertetése
Javasolt tartalmak:
- Együtt a családdal – A család-óvoda kapcsolata
- A szabad játék kitüntetett szerepének jelentősége
- A cselekvésbe ágyazott tanulási folyamatot
- A sikeres iskolakezdés kritériumai
- Gyermek megismerési technikák: Szociális kompetenciák (neveltségi szint) mérése, DIFER- mérés stb.
- A differenciálás elvének érvényesítése
- Figyelem a gyermek egyéni szükségleteire
- A gyermekek motiválása, aktivizálása
- Társas kapcsolatok, konfliktuskezelés, elfogadás
- A játékba ágyazott tanulás, tapasztalatszerzés
- A beszoktatás, befogadás tapasztalatai, szokások, szabályok a csoportban, egészséges életmód kialakítása
- A játék és a mese hatása a gyermeki személyiség fejlődésére
- A napirend fontossága a biztonságérzet kialakítása érdekében
- Ünnepek, jeles napok, óvodai programok,
- Konzultálási lehetőségek nevelési kérdésekben: a hatékony családi beszélgetés (fogadó óra)
Az óvodapedagógusok fogadó órái – Családi beszélgetések
Célja az intervenciós pedagógiai gyakorlat érvényesítése minden gyermeket érintően legalább félévente egy alkalommal, melynek tartalmi alapja a gyermekek folyamatos nyomon követésének írásos dokumentációja (Fejlődési napló/Fejlődésmutató összegző adatlap), és az óvodapedagógusok szóbeli tapasztalatai.
Szervezés módja: Jelenléti vagy online
Célja az intervenciós pedagógiai gyakorlat érvényesítése minden gyermeket érintően legalább félévente egy alkalommal, melynek tartalmi alapja a gyermekek folyamatos nyomon követésének írásos (Fejlődési napló) és szóbeli tapasztalata.
Kapcsolattartás társintézményekkel
- Bölcsőde: Kialakult gyakorlat szerinti kapcsolattartás, Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat
- Iskolákkal: Kapcsolatfelvétel és új kapcsolattartási forma kialakítása
- Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központtal
Cél - Feladat
→ A kialakult eddigi közös munkakapcsolat fokozása
→ A szociális segítő szolgáltatásra való igények megfelelő érvényesítése
- A Fenntartóval való kapcsolattartás: igazgató/helyettes személyes és online kapcsolattartása a kialakult gyakorlat szerint.
- Egyéb kapcsolatok: Főzőkonyhával, szolgáltatókkal
6. A pedagógiai munka feltételei
6.1. Tárgyi, infrastrukturális feltételek |
- Hogyan felel meg az infrastruktúra az intézménynevelési/tanítási struktúrájának, pedagógiai értékeinek, céljainak? - Az intézmény rendszeresen felméri a pedagógiai program megvalósításához szükséges infrastruktúra meglétét, jelzi a hiányokat a fenntartó felé. - Hogyan felel meg az intézményi tárgyi környezet a különleges bánásmódot igénylő gyermekek nevelésének, tanításának? - Milyen az IKT- eszközök kihasználtsága? |
A pedagógiai munka feltételei - Tárgyi feltételek
SWOT analízis
ERŐSSÉGEK - felújított, modern környezet - IKT eszközök megléte - anyagbeszerzés szükség szerint lehetséges - gazdag eszköztár |
GYENGESÉGEK - az eszközök biztonságos és megfelelő használata - megfelelő tárolás |
LEHETŐSÉGEK - pályázatok - kapcsolatok más intézményekkel
|
VESZÉLYEK - gazdasági helyzet - rezsiárak |
6.2. Személyi feltételek |
- Hogyan felel meg a humánerőforrás az intézmény képzési struktúrájának, pedagógiai értékeinek, céljainak? - Az intézmény rendszeresen felméri a szükségleteket, reális képpel rendelkezik a nevelő/ tanító munka humánerőforrás-szükségletéről. - A humánerőforrás szükségletben bekövetkező hiányt, a felmerült problémákat idejében jelzi a fenntartó számára. |
A pedagógiai munka feltételei – Humán erőforrás
ERŐSSÉGEK - Nyitottság innovatív megoldások, ötletek felé a fiatal kollégák részéről - Online dokumentációk készítésére való kompetenciák megléte (a kollektíva fiatalabb tagjai) - Gyermekközpontúság, jól felkészült szakemberek - Szakszerű asszisztensi támogatás |
GYENGESÉGEK - határidők betartása - dokumentáció naprakész vezetése |
LEHETŐSÉGEK - Főiskolai hallgató mentorálása, hospitálási lehetőségek vállalása |
VESZÉLYEK - pedagógushiány |
HUMÁN ERŐFORRÁS BIZTOSÍTÁSA – CSOPORTBEOSZTÁSOK
Ssz. |
Csoport neve és korcsoport
|
Lét- szám |
Óvodapedagógus |
Pedagógiai asszisztens |
Dajka |
Százszorszép csoport |
3 |
2 |
0 |
1 |
|
Nefelejcs csoport |
3 |
1 |
1 |
1 |
|
Meggyes csoport |
3 |
2 |
0 |
1 |
|
Összesen |
9 |
5 |
1 |
3 |
A pedagógiai munkát és működést segítő további munkatársak:
Beosztás |
Név |
Konyhai kisegítő |
Székhely: F. Zs. |
Munka-, és tűzvédelmi oktatás:
Székhely |
Telephely |
Cs-N. B. 2023. 09. |
Dr. M. Cs. E. 2023. 09. |
7. A Kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott az Óvodai nevelés országos alapprogramban megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott céloknak való megfelelés
- Hogyan jelennek meg a Kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott Óvodai nevelés országos alapprogram céljai a pedagógiai programban? - Az intézmény folyamatosan nyomon követi a pedagógiai programjában foglaltak megvalósulását - A tervek nyilvánossága biztosított. - Hogyan történik a pedagógiai programban szereplő kiemelt stratégiai célok operacionalizálása, megvalósítása?
|
Pedagógiai gyakorlati munkánk során kiemelten fókuszálunk az Óvodai nevelés országos alapprogramjának alábbi „üzeneteire”:
Az egészséges életmód alakítása
Az egészséges életmódra nevelés, az egészséges életvitel igényének alakítása, a gyermek testi fejlődésének elősegítése ebben az életkorban kiemelt jelentőségű. Ezen belül az óvodai nevelés feladata:
- a gyermek gondozása, testi szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése;
- a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése;
- a gyermeki testi képességek fejlődésének segítése;
- a gyermek egészségének védelme, edzése, óvása, megőrzése;
- az egészséges életmód, a testápolás, a tisztálkodás, az étkezés, különösen a magas cukortartalmú ételek és italok, a magas só- és telítetlen zsírtartalmú ételek fogyasztásának csökkentése, a zöldségek és gyümölcsök, illetve tejtermékek fogyasztásának ösztönzése, a fogmosás, az öltözködés, a pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása;
- a gyermek fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet biztosítása;
- a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása;
- megfelelő szakemberek bevonásával – a szülővel, az óvodapedagógussal együttműködve speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi, lelki nevelési feladatok ellátása
Az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés
1. Az óvodáskorú gyermek egyik jellemző sajátossága a magatartásának érzelmi vezéreltsége.Elengedhetetlen, hogy a gyermeket az óvodában érzelmi biztonság, állandó értékrend, derűs, kiegyensúlyozott, szeretetteljes légkör vegye körül. Mindezért szükséges, hogy
- a gyermeket már az óvodába lépéskor kedvező érzelmi hatások érjék;
- az óvoda alkalmazottai és a gyermek, a gyermekek, valamint az óvodai alkalmazottak közötti kapcsolatot pozitív attitűd, érzelmi töltés jellemezze;
- az óvoda egyszerre segítse a gyermek erkölcsi, szociális érzékenységének fejlődését, éntudatának alakulását, és engedjen teret önkifejező törekvéseinek;
- az óvoda nevelje a gyermeket annak elfogadására, megértésére, hogy az emberek különböznek egymástól.
2. A szocializáció szempontjából meghatározó a közös élményeken alapuló tevékenységek gyakorlása, a gyermek erkölcsi tulajdonságainak (mint például: az együttérzés, a segítőkészség, az önzetlenség, a figyelmesség) és akaratának (ezen belül: önállóságának, önfegyelmének, kitartásának, feladattudatának, szabálytudatának), szokás- és normarendszerének megalapozása.
3. Az óvoda a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a nemzeti identitástudat, a keresztény kulturális értékek, a hazaszeretet, a szülőföldhöz és családhoz való kötődés alapja, hogy rá tudjon csodálkozni a természetben, az emberi környezetben megmutatkozó jóra és szépre, mindazok megbecsülésére.
4. A gyermeki magatartás alakulása szempontjából az óvodapedagógus, az óvoda valamennyi alkalmazottjának kommunikációja, bánásmódja és viselkedése modellértékű szerepet tölt be.
5. A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek esetében szükség szerint különösen jelentős az óvoda együttműködő szerepe az ágazati jogszabályokban meghatározott speciális felkészültséggel rendelkező szakemberekkel.
Személyi feltételek
1. Az óvodában a nevelőmunka középpontjában a gyermek áll.
2. Az óvodában a nevelőmunka kulcsszereplője az óvodapedagógus, akinek személyisége meghatározó a gyermek számára. Jelenléte a nevelés egész időtartamában fontos feltétele az óvodai nevelésnek. Az óvodapedagógus elfogadó, segítő, támogató attitűdje modellt, mintát jelent a gyermek számára.
3. Az óvodapedagógusi tevékenységnek és az óvoda működését segítő nem pedagógus alkalmazottak összehangolt munkájának hozzá kell járulnia az óvodai nevelés eredményességéhez.
4. A sajátos nevelési igényű gyermek fejlesztése speciálisan képzett szakember közreműködését igényli.
5. A nemzetiséghez tartozó gyermekeket is nevelő óvodában dolgozóknak feladatuk, hogy megvalósítsák a nemzetiségi óvodai nevelés célkitűzéseit.
6. A migráns gyermekeket is nevelő óvodában dolgozóknak feladatuk lehetőséget teremteni ahhoz, hogy a gyermekek megismerhessék egymás kultúráját, anyanyelvét.
8. Nem várt feladatok a nevelési év folyamán – Jegyzetek a nevelési év során
|
|
§ A munkaterv jogszabályi háttere §
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról
Érvényességi rendelkezés
LEGITIMÁCIÓS ZÁRADÉK
I. Készítette a nevelőtestület bevonásával, Csík-Nagy Bettina az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvodaigazgató/helyettese
Kelt: Budapest, 2023. szeptember 25
Ph.
……………………………………………..
igazgató/helyettes
II. Az óvoda munkatervében foglaltakkal kapcsolatosan magasabb jogszabályban biztosított véleményezési jogát korlátozás nélkül gyakorolta és a dokumentumról véleményt alkotott az óvoda nevelőközössége
Kelt: Budapest, 2023. szeptember 25.
……………………………………………..
nevelőtestület nevében
III. Az óvodában működő Szülők Közössége a Munkatervet elektronikus formában megkapta, a dokumentumot az intézmény igazgatója nyilvánosságra hozta:
Kelt: 2023. szeptember 25.
……………………………………………..
Szülők közössége nevében
IV. Az óvoda Munkatervét 2023. szeptember 25.-én kelt KH/2023.09.25. számú határozatával döntési hatáskörében az óvoda fenntartója (Aranyló Napraforgó Alapítvány) jóváhagyta.
Kelt: 2023. szeptember 25.
Ph.
……………………………………………..
kuratóriumi elnök