ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY

Alapítványunk legfontosabb célja óvodák, családi bölcsődék működtetése, kiemelt szintű nevelés, oktatás, az angol nyelv játékos megismertetése, valamint az anyák munkaerő piacon történő elhelyezkedése.

ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNYI ÓVODA

(1149 Budapest, Pósa L. u. 61. OM: 201627)

 

ÉS TELEPHELYE:

MEGGYESKERT ÓVODA (3530 Miskolc, Meggyesalja u. 31.)

 

 

 

 

MÓDOSÍTOTT

 

PEDAGÓGIAI PROGRAMJA

 

 

 

 

napraforgo_uj-5.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2021.

 

 

                                                                                    

A D A T L A P

 

 

 

1. Az alapító neve:

Aranyló Napraforgó Alapítvány

székhelye:

1149 Budapest, Pósa L. u. 61.

 

2. A fenntartó neve:

 

Aranyló Napraforgó Alapítvány

székhelye:

1149 Budapest, Pósa Lajos u. 61.

 

3. Intézményi összlétszám:

75 fő

 

 

 

 

4.     Az intézmény hivatalos neve:  

        Az intézmény címe:

         Az intézmény telephelyeire vonatkozó     

         névhasználat:

 

Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda

1149 Budapest, Pósa Lajos u. 61.

 

Az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda megnevezés valamennyi telephely nevének előtagja

OM azonosító:

201627

         Az intézménybe felvehető maximális    

         gyermeklétszám /csoport:

         Intézmény típusa:

 

 

50 fő / 2 csoport

Óvoda

 

5./1.  Telephely:

3530 Miskolc, Meggyesalja u.31.

Telephelyi megnevezés utótagja:

Meggyeskert Óvoda

         A telephelyen felvehető maximális gyermeklétszám /csoport:

 

25 fő / 1 csoport

 

 

6.  Törvényességi Felügyelet:

 

      székhelye:

 

Budapest Főváros Kormányhivatala V. kerületi Hivatala, Hatósági Főosztály, Köznevelési Osztály

1056 Budapest, Váci utca. 62-64.

 

7. Szakmai törvényességi felügyelet:

 

Aranyló Napraforgó Alapítvány

    székhelye:                                                            1149 Budapest, Pósa L. u. 61.

 

8. Az intézmény jogállása:

Önálló jogi személy

 

9.  Az intézmény működési területe:

az ország teljes területe

 

10.  Az intézmény tevékenységei:

 

       a) Szakfeladatrend szerinti

       megnevezése:

 

 

0911 Óvodai nevelés

       091140 Óvodai nevelés, ellátás  

                       szakmai feladatai

       091140 Óvodai nevelés, ellátás

                       működtetési feladatai

 

       096010 Óvodai intézményi étkeztetés

 

       855900 Máshová nem sorolható  

                       egyéb oktatás

  

       104030 Gyermekek napközbeni ellátása

 

 

       b) az alaptevékenységhez kapcsolódó      

       kisegítő és kiegészítő tevékenység:

562912 óvodai intézményi étkeztetés

562917 munkahelyi étkeztetés

 

 

Az intézmény vezetője:                                                 Buza Tímea

                                                                                       (30/591-1420)

Az intézményvezető helyettese:                                     Nagy Bettina

                                                                                          (70/419-1220)

 

Az Pedagógiai Programot készítette:                          A nevelőtestület

 

 

 

 

 

                                                                                      

                                                                                       Az intézményvezető aláírása

 

 

 

 

 

 

 

 

T A R T A L O M

  1. Előszó                                                                                                                                5. o.

1.1 A PedagógiaiProgram módosításának indoklása                                        5. o.     

1.2. Az intézmény bemutatása                                                                                  5. o.                                                                      

  1. Bevezetés                                                                                                                       6. o.                                                                          

2.1. Helyzetkép                                                                                                        6. o.

2.2. Óvodakép                                                                                                          6. o.

              2.3. Gyermekkép                                                                                                            7. o.

              2.4. Pedagóguskép                                                                                                        7. o.

              2.5. Szülő kép                                                                                                                  8. o.

  1. Az óvodai nevelés alapelvei, céljai                                                                        9. o.                 
  2. Az óvoda nevelés feladatai                                                                                     10. o.                                     

      4.1. Egészséges életmód alakítása                                                                                   10. o.

              4.2. Az érzelmi, az erkölcsi és a közösségi nevelés                                              12. o.

              4.3. Az anyanyelvi, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósulása                            16. o.

  1. A Pedagógiai Program tevékenységformái                                                        19. o.                              

5.1. Játék                                                                                                                           19. o.

5.1.1.Játékfajták                                                                                               20. o.

5.2. Verselés, mesélés                                                                                           22. o.

5.3. Ének, zene, énekes játék, gyermektánc                                                   23. o.

5.4. Rajzolás, festés, mintázás, kézi munka                                                           25. o.

5.5. Mozgás                                                                                                                      27. o.

5.6. A külső világ tevékeny megismerése                                                               28. o.

5.6.1. A környezet megismerése                                                                 28. o.

5.6.2. A környezet mennyiségi és formai összefüggései                            29. o.

5.7. Munka jellegű tevékenységek                                                                           30. o.

5.8. Tevékenységekben megvalósuló tanulás                                                      32. o.

  1. Az óvodai élet megszervezése                                                                                 36. o.                                                   

6.1. Napirend                                                                                                                   36. o.

6.2. Heti rend                                                                                                                  36. o.

6.3. Csoportszervezés                                                                                                   36. o.

6.4. Dokumentációk                                                                                                      37. o.

7.  Az iskolakészültség kialakulásának folyamata, tankötelezettség                       39. o.

8.  Az intézmény gyermekvédelmi tevékenysége                                                     39. o.

8.1.Az óvodavezető feladatai                                                                       40. o.

 8.2.A gyermekvédelmi felelős feladatai                                                     40. o.

8.3.Az óvodapedagógus feladatai                                                               41. o.

8.4.A szociális hátrányok enyhítését segítő felzárkóztató tevékenységek 41. o.

      9. A gyermekek esélyegyenlőségét szolgáló intézkedések                                     42. o.

    10. Az óvoda kapcsolat rendszere                                                                                      44. o.

       10.1. Család - szülő; gyermek - és óvoda kapcsolata                                         45. o.                                         

         10.2. Az intézmény egyéb kapcsolatai                                                              46. o.

    11.  Felhasznált irodalom                                                                                                                   49. o.

    12. A Pedagógiai Program felülvizsgálatának rendje                                                  51. o.

    13. LEGITIMÁCIÓ                                                                                                                      52. o.                                                     

  1. Előszó

 

Kedves Szülők, Kollégák!

 

Szeretettel köszöntjük óvodánkban!

Megtiszteltetés számunkra, hogy érdeklődik intézményünk Pedagógiai Programja iránt. Kérjük, ismerje meg terveinket, legyen partnerünk céljaink megvalósításában. Tegyük együtt szebbé, emlékezetesebbé gyermekeink itt töltött éveit.

 

1.1 A pedagógiai program módosításának indoklása

                                                          

Az intézmény első pedagógiai programját 2011 nyarán készítette el nevelőtestületünk.

A törvényi módosítások, a stratégiai dokumentumok koherenciájának megteremtése, az alapító okirat változása, és a beválás vizsgálat alapján, megújítása mellett döntöttünk.

2013-ban ennek megfelelően végeztük el a módosítást az Óvodai Nevelési Országos Alapprogramjának változása, a Nemzeti Köznevelési Törvény bevezetése miatt.

2018-ban az intézmény újabb telephellyel történő bővülése indokolta a módosítást.

2019.-ben intézményen belüli telephely megszüntetés indokolta a változtatást.

Mivel a köznevelési törvény módosított rendelkezése szerint az óvoda fokozatosan, de különösen az utolsó évében az iskolai nevelésre-oktatásra készít fel, ezért nekünk is felül kellett vizsgálnunk a Pedagógiai programunkat és több pontban is kiegészíteni, és alkalmazni kell jogszabályi módosításig.

2021.-ben újabb telephely megszüntetése következett be (2021. augusztus 31. utolsó nevelési nappal), így szükségessé vált a módosításokat rögzíteni.

 

1.2 Az intézmény bemutatása

 

Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvodánk és telephelyi, építve a hazai óvoda neveléstörténeti hagyományaira 2,5 éves kortól tankötelezettségi kor eléréséig kíván részt venni tevékenyen a hozzánk járó gyermekek fejlődésében, fejlesztésében, képességeik önmagukhoz mért legmagasabb fokának eljuttatásában, mindennapjaik megélésében, játékos módszereket alkalmazó nevelésében. 

Célunk elsődlegesen a világ megismertetése, a környezeti kultúrára való nevelés; az egészséges életmódra nevelés, életkorukat és fejlettségüket maximálisan figyelembe véve.

Az óvodás gyermek életszakaszának legszenzitívebb befogadó világát felhasználva kiemelt feladatunknak tekintjük, az általunk megítélt legmegfelelőbb társadalmi normák közvetítésére, a legnagyobb szeretetben és odaadó gondoskodó légkörben. 

Szeretnénk kielégíteni hatalmas tudásvágyukat, közel hozni számukra a körülöttük nyiladozó világ minden részletét, segíteni, terelni őket, tudásunk, nevelési attitűdünk hiteles átadásával.

 

Ebben a korban még a játéké a főszerep. A csoda még itt kezdődik, így erre építve, ezáltal kell a nevelést, a tanulást beépíteni a mindennapi programokba, kedvüknek, hangulatuknak egyéni fejlettségüknek megfelelően. Szeretnénk kikerülni a kötöttséget, ám feltétlenül szükségesnek látjuk egy rugalmas, rendszeres, ismétlődő napirend kialakítását, ami nem csak egyszerűsíti életüket, hanem biztonságérzetet, nyugalmat ad érzelmi életük és szocializációs és erkölcsi fejlődésük optimalizálásához, mellyel az óvodánkból kikerülő gyermekek ténylegesen iskolára felkészülten kezdhetik meg az iskolát.

Mivel a gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége a szülőkkel szorosan együttműködve egy csodálatos, harmonikus világ kialakítása az elsődleges feladat számunkra, melyet esetlegesen kiegészítve, hátránycsökkentő szerepünket is felhasználnánk.

 

2. Bevezetés

 

2.1. Helyzetkép

 

Intézményünk pedagógiai programja célul tűzte ki egy hosszútávon működőképes, széles lakossági igényekre épülő, családpolitikával harmonizáló hely megteremtését.  

Óvodánk természeti környezete dinamikusan fejlődő, intenzív kertvárosi rész sok családi házzal, társasházzal, lakóparkkal körül vett terület, melynek kiváló az infrastruktúrája.

A telephelyek vonatkozásában ugyan úgy a nyugodt, ősfás környezet, rendezett családi házas miliő a jellemző, amely a legideálisabb hely a kicsi gyermekek fogadása szempontjából. Óvodánk és a telephelyének épületei jól megközelíthető utcákban vannak, gondozott ingatlanok, európai igényeknek megfelelő felszereltséggel, a gyermekek igényeihez igazodó színvilágba öltöztetett helyiségekkel, gyermekeket körül vevő játék és fejlesztő eszközökkel, sporteszközökkel. Irigylésre méltó dísznövényekkel tűzdelt, füves kerttel, játékeszközökkel.

 

Családok szociokulturális háttere, gyermekpopuláció

 

Az Intézményünkbe járó gyermekek ebből a közegből érkeznek, családi hátterük rendezett. Ennek megfelelően a gyermekek számára a család, a fejlődésükhöz szükséges legtöbb feltételt biztosítja.

 

2.2. Óvodakép

 

  • Pedagógiai programunkkal olyan értéket szeretnénk megteremteni, melyben minden partnerünk (gyermek, szülő, óvodapedagógus, dajka) jól érzi magát, ezáltal aktív részese a megvalósításának.
  • Intézményünk a családi élet kiegészítésére törekszik, erősítve a meleg, bensőséges biztonságot sugárzó, egymásra figyelő kapcsolatot. Figyelembe veszi a gyermek és családok eltérő hagyományait, a gyermekek szellemi, erkölcsi, biológiai egyediségét.
  • Intézményünk minden gyermek számára egyformán magas színvonalú érzelmi biztonságot nyújtó, derűs, családias, szeretetteljes, gondoskodó, türelmes odafigyelést, az élmények feldolgozását támogató és nyújtó hely, ahol a dolgok a gyerekekért és nem ellenük történnek. Nevelési attitűdünk nem ad semmiféle előítélet kibontakozásának helyet.
  • Ahol a fejlődés és fejlesztés leghatékonyabb pedagógiai eszközének a szabad játékot tekintjük.

 

Az óvoda alapvető funkciója: óvó-védő, szociális, nevelő és személyiségfejlesztő funkció.

 

Az óvoda a gyermek hároméves korától a tankötelezettség kezdetéig nevelő intézmény, amely a gyermeket fokozatosan, de különösen az utolsó évében az iskolai nevelés-oktatásra készíti fel.

2.3.      Gyermekkép

 

A gyermekeket óvodába lépésük pillanatától fogva egyéniségük, képességeik figyelembevételével neveljük.

 

Tudomásul vesszük, hogy az emberi személyiség szellemi, erkölcsi, biológiai értelemben egyedi.

  • Minden kisgyermek egy önálló, színes egyéniség.
  • A nevelés középpontjában a gyermek áll.
  • Eltérő ütemben fejlődő, más és más területen elismerést érdemlő, szabad és mással nem helyettesíthető lény.
  • Csak magához képest „viszonyítható” egyénenként változó testi, lelki, szellemi, erkölcsi, biológiai szükségletei vannak.
  • Tettei érzelemvezéreltek.
  • Erős „én” központúság jellemzi, mások érdekeinek figyelembevétele csak lassan fokozatosan alakul ki.
  • Az óvodás korú gyermek alapvető tevékenységi formája a játék, melyen keresztül egyéni képességeinek megfelelően fejlődik.

A játékon keresztül biztosítjuk kiegyensúlyozott fejlődésüket, hozzájárulva személyiségük sokoldalú kibontakoztatásához, esetlegesen meglévő hátrányaik csökkentéséhez.

  • Biztosítjuk minden gyermek számára az egyenlő hozzáférést. Nem adunk helyet semmiféle előítélet kibontakozásának.

 

2.4. Pedagóguskép

 

A jó családi bánásmódhoz hasonló, olyan játékba ágyazott komplex személyiségfejlesztésre törekszünk, ahol minden átlagosnak tűnő gyermek megfelelően fejlődik, esetleges hátrányai csökkennek, szem előtt tartva a gyermeki szükségleteket, jogokat, érdekeket.

Óvodánknak a szabadság és korlátozás kellő arányával, biztonságot és bizalmat, elfogadást és védelmet kell nyújtania a gyermekek számára.

 

Alapelveink:

 

  • Kiinduló pont az elfogadás, a tisztelet és a megbecsülés.
  • A gyermek sokoldalúan, a maga ütemében fejlődik.
  • A gyermek személyiségét harmonikus összhang jellemzi – önmaga adottságaihoz és képességeihez mérten.
  • Nagyon fontos az egymás elfogadása, az egyéni értékek feltérképezése és kibontakoztatása.
  • Tiszteletben kell tartani a gyerekek egyéniségét a jó közérzetet biztosító együttélés szabályainak keretei között.
  • A hazájukat esetlegesen elhagyni kényszerülő családok gyermekeinek biztosítjuk az önazonosság megőrzését, társadalmi integrálását.

 

A nevelés nem más, mint értékközvetítés. Olyan értékrendszert kell kidolgozni, mely mindenki számára elfogadott és követendő. Ezt az értékrendszert a szülőkkel együttműködve, azt maximálisan betartva kell gyakorolni.

 

  • Hiteles és példamutató.
  • Önálló és öntevékeny.
  • A szabadság és korlátozás jó arányával biztonságot, bizalmat, elfogadást és védelmet nyújt.
  • Segítő odafigyeléssel együtt él a gyermekkel: vidámságban, szeretetben, feltétel nélküli elfogadásban, felismeri benne az értéket – tehetséget.
  • Rugalmas és leleményes.
  • Figyelmes és kitartó.
  • Kreatív és minden jóra nyitott.
  • Hiteles és őszinte.
  •  A szülőkkel együttműködő.
  • Elhivatott a programmal szemben, hisz a kisgyermekkor adta szenzitív lehetőségekben, az egyéni fejlesztésben, amely elősegíti a gyermek önmaga képességeihez mért fejlődését s így a gyermeket eljuttatja a következő életszakasz átlépésének pszichikus fejlettségéig.
  • Szeret és tud játszani.

 

 

2.5. Szülőkép

 

Feltételezzük, hogy intézményünkbe olyan szülő hozza gyermekét, aki pedagógiai programunkat, elképzeléseinket ismeri, kitűzött céljainkkal, feladatainkkal azonosulni tud, mélyen átérzi a játék tevékenység elsődlegességét, s ezért gyermeke érdekében együttműködő, nyitott, érdeklődő, gyermeke fejlődése érdekében tevékenyen részt vevő tagja óvodai életünk alakításában.

3. Az óvodai nevelés alapelvei, céljai

 

A gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége, ebben intézményünk kiegészítő szerepet vállal, esetenként hátránycsökkentő szerepet tölt be a szülőkkel szorosan együttműködve.

 

Intézményünk nevelési alapelvei

  • A gyermeki jogok maximális tiszteletben tartása, az esélyegyenlőség biztosításával.
  • A gyermeket megbecsüljük, különleges védelemben részesítjük.
  • Figyelembe vesszük a gyermekek egyénenként eltérő biológiai és fejlődési ritmusát, igényeit, szükségleteit, családi hátterét.
  • Biztosítjuk az optimális személyiségfejlődéshez nélkülözhetetlen érzelmi biztonságot, derűs, szeretetteljes légkör megteremtését.
  • Elősegítjük az óvodás korú gyermek személyiségfejlődését, egyéni képességeinek alakulását.
  • Segítjük a gyermeket szociális érzékenységének fejlődésében és én-tudatának alakulásában, teret engedve én-érvényesítési törekvésének.
  • Intézményünk vallási, világnézeti tekintetben nem elkötelezett.

 

Intézményünk nevelési céljai

 

Általános célok

 

  • A gyermekek egyéni és életkori sajátosságait szem előtt tartva, a gyermek kíváncsiságára, érdeklődésére, életkori sajátosságaira alapozva tapasztalatszerzés biztosítása a természeti és társadalmi környezetről, valamint a gyermekek értelmi képességeinek alapozása, fejlesztése. Minden gyermek egyéni fejlődésének segítése, melyek által eljut értelmi, szociális, testi, lelki fejlettséghez amelyek elengedhetetlenül szükségesek az iskolakezdéshez.
  • Törekszünk a harmonikus személyiségfejlesztésre a játék, mint nevelési eszköz segítségével. Mindezen célok eléréséhez segítségül hívjuk a:
  • Logopédust,
  • Mozgásfejlesztő segítségét

 

 

Óvodánk és telephelye tárgyi feltételei: megfelelnek a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 2 mellékletében foglaltaknak.

 

Óvodáink és telephelye személyi feltételei: változó, az aktuális Munkaterv részletesen tartalmazza

 

 

 

 

 

 

 

4. Az óvodai nevelés feladatai

 

4.1. Egészséges életmód alakítása

 

Célunk

  • Az egészséges egyszemélyes állapot, ahol az egyén harmóniában él önmagával és a környezetével. Legfőbb célunk az egészség védelme, edzése, óvása, megőrzése, a  gyermek testi fejlődésének érdekében.
  • Egészségre orientált higiéniás szemlélet és kifogástalan higiéniás magatartás kialakítása.
  • A gyerekek egészségének védelme, szervezetük edzése.
  • Egészséges táplálkozás alapjainak lefektetése.
  • A környezettudatos magatartás megalapozása, azzal kapcsolatos szokások kialakítása.

 

Az óvodapedagógus feladatai

  • Figyelembe veszi az egyéni sajátosságokat, egyénre szabottan segítséget nyújt.
  • Szeretetteljes, nyugodt légkör kialakítása.
  • A személyi tisztaság szokássá alakítása.
  • Pozitív megerősítéssel segíti a gyermekeket a folyamat során.
  • A szükséges időt, személyi és tárgyi feltételeket biztosítja.
  • A családi és óvodai szokásokat összehangolja.
  • Ráirányítja a szülők figyelmét az egészséges életmód, a környezetvédelem és megóvás szokásainak fontosságára.

 

Feladatok a különböző területeken

Gondozás:

  • A gyermek komfortérzetének kielégítése, alakítása.
  • A rendszeres tisztálkodás iránti igény kialakítása.
  • Az egyes műveletek (fésülködés, zsebkendőhasználat, mosakodás, fogmosás, WC használat) helyes technikájának elsajátítása, gyakoroltatása.

 

Öltözködés:

  • A ruházat mindig igazodjon a hőmérséklethez, időjáráshoz.
  • A ruházat biztosítsa a szabad mozgást és óvjon a sérülésektől.
  • Kényelmes lábbeli biztosítsa a láb fejlődését, a lábizmok erősödését.

 

Étkezés:

  • Étkezési kultúra kialakítása
  • Megfelelő mennyiségű és minőségű, vitaminokban, rostokban gazdag ételek fogyasztása. Minden tízórai friss gyümölcsből, vagy zöldségből áll.
  • Az étkezésekhez szükséges eszközök helyes használata.

 

Pihenés:

  • A zavaró belső és külső ingerek megszüntetése.
  • Az alvás előtti és alatti légcsere biztosítása.
  • Az egyéni alvásszükséglet figyelembevétele.

 

Levegőzés:

  • Az időjárástól függően minél több tevékenység szervezése a szabad levegőn.

 

Betegség megelőzés:

  • A gyermek egészségének ellenőrzése (reggel érkezéskor, folyamatosan napközben, a gyermek hazaindulása előtt)
  • Betegség megelőzés, stressz oldás, immunrendszer erősítés a só barlangban.
  • Prevenciós feladatok alapja a személyi higiénia következetes megtartása, környezethigiénia
  • A gyermekeket önmaguk és társaik testi épségének megóvására és védelmére nevelés (konfliktuskezelés, tolerancia).
  • A balesetek megelőzése céljából a személyi és tárgyi feltételek ellenőrzése, a hibaforrások megszüntetése.
  • Baleset esetén az SZMSZ-ben szabályozottak szerint való eljárás.

 

Mozgás:

  • Az egészséges életmód kialakulásának egyik elengedhetetlen feltétele, mely nagyban hozzájárul a gyermekek ideális testi és szellemi fejlődéséhez.
  • A gyermekek minél sokrétűbb mozgásformákkal ismerkedjenek meg.
  • A mozgáslehetőségek kötött és kötetlen formában valósuljanak meg.
  • A mozgásfejlesztő program az egész személyiség fejlesztésére irányul, s változatos tevékenységek sorozatában valósul meg.
  • A motoros képességek fejlesztése.
  • A nagy és finommozgások, testséma és fizikai erőnlét fejlesztése.
  • A szem-kéz, szem-láb koordinációjának fejlesztése.
  • Problémamegoldások erősítése mozgásos tevékenységgel elvégzett feladatmegoldásokkal.
  • Mozgással kapcsolatos, és mozgáshoz kapcsolódó szókészlet fejlesztése.
  • Ritmikus tevékenységekkel a ritmusérzék fejlesztése.

 

Környezettudatos magatartás:

  • A környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel elősegítése,
  • A természetet, az épített és társadalmi környezetet, az embert tisztelő szokásrendszer, érzelmi, értelmi, esztétikai és erkölcsi megalapozása.
  • Környezeti vonatkozásban is aktív szemléletformálás.
  • A természet és benne az emberi társadalom fenntarthatóságának, harmóniájának megőrzése a környezeti válság elmélyülésének megakadályozása érdekében.

 

A fejlődés várható jellemzői óvodáskor végére

 

  • Önállóan, felszólítás nélkül, igényének megfelelően végzi a testápolási teendőket.
  • Önállóan mos fogat.
  • A zsebkendőt helyes technikával használja.
  • Étkezés közben kulturáltan viselkedik.
  • Igényli az asztal esztétikus rendjét.
  • Az étkezéshez alkalmazott eszközöket helyesen használja.
  • A tálból önállóan szed, helyesen ítéli meg az elfogyasztani kívánt étel mennyiségét, a kancsóból önállóan önt.
  • Önállóan, megfelelő sorrendben öltözködik, ruháját, ágyneműjét összehajtja, tud cipőt kötni.
  • Ügyel saját személye és környezete rendjére, gondozottságára.
  • A használati tárgyakkal körültekintően bánik.

 

4.2. Az érzelmi, az erkölcsi és közösségi nevelés

 

Célunk

  • Érzelmi biztonságot nyújtó otthonos, derűs, szeretetteljes légkör kialakítása.
  • Ökológia szemléletű nevelésünk a gyermekek érzelmi fogékonyságára alapoz.
  • A családi nevelés kiegészítése, együttműködés.
  • A gyermekek szocializációjának, önkifejező törekvéseinek fejlesztése.
  • Alapvető erkölcsi normák és tulajdonságok kialakítása.

 

Az óvodapedagógus feladatai

  • A pedagógus-gyermek, gyermek-gyermek kapcsolatot pozitív érzelmi töltés jellemezze.
  • Az óvoda egyszerre segítse a gyermek szociális érzékenységének, erkölcsi tartásának,  fejlődését és én - tudatának alakulását, engedjen teret én - érvényesítési törekvéseinek.
  • Pozitív érzelmi viszony kialakítása a környezettel szemben.
  • Érzelmi biztonságot nyújtó környezetben a gyermek életrendjének és közös tevékenységeinek megszervezése.
  • A gyermekek életkorának megfelelő szokás -, szabályrendszer kialakítása.
  • Ismétlődő közös, örömteli tevékenységek szervezése, amely nevelésük hagyományrendszerébe épül és mélyíti az összetartozás élményét.
  • Olyan pedagógusi modell állítása, amely példaként szolgál, s közvetíti azon erkölcsi tulajdonságokat, amelyek az együttérzés, a segítőkészség, az önzetlenség, a figyelmesség, a másság iránti megértés kialakulását segíti a gyermekben.
  • A gyermekközösségbe való beilleszkedés segítése egyéni bánásmóddal, és az egyéni kapcsolatok szélesítésével.
  • Konfliktushelyzetek egymás közötti, igazságos elrendezésének bemutatása, megtanítása.
  • Etikus viselkedéshez szükséges ismeretek átadása, példamutatás.
  • A szeretet és a kötődés képességeinek fejlesztése.

 

Az erkölcsi értékek átadása, a gyermeki személyiség formálása

 

Úgy gondoljuk, hogy megérett az idő az értékek közvetítésének újragondolására. A gyermekeknek tapasztalatunk szerint szükségük van világos és kötelező korlátokra, ezzel egyidejűleg szabadságra.

Az óvodás korú gyermekek különösen fogékonyak a látott példák befogadására, azok utánzására.

Mint például:

  • az igazságosság,
  • a helyes viselkedés,
  • a békés együttélés,
  • a szeretet,
  • az erőszakmentesség.

 

Olyan erkölcsi szükséglet, mely gyermekre, felnőttre egyaránt vonatkozik. A gyermekek az értékeket nem beszéd, hanem cselekvés által, szituációkban ismerik meg, s ez által válik majd életük részévé.

 

Az értékek tudatos feldolgozásának alapja, hogy a gyermekek:

  • észleljék és utat engedjenek érzéseiknek,
  • megértsék és alkalmazzák a szabályokat,
  • képesek legyenek önmaguk és mások jelzéseinek érzékelésére,
  • a beszéd felfogására és a nyelv helyes alkalmazására.


A megismerés eszközeként sok, szituációs játékot alkalmazunk. A szerepjáték megfigyelése során is információt szerzünk a gyermekek aktuális érzéseiről.

  • Az intézményben tiszta és állandó értékrendet állítunk fel.
  • Világos, egyértelmű elvárásokat közvetítünk.
  • Egymás tiszteletére, elfogadására nevelünk.
  • A különbözőségek elfogadását, tiszteletét kiemeljük.
  • Fejlesztjük a toleranciát, a türelmet, a bátorságot.
  • Elegendő figyelmet fordítunk minden gyermekre.
  • Megerősítő visszajelzésként használjuk a gyakori dicséretet.
  •  A szeretet kifejezésének ezernyi formáját alkalmazzuk (gyermekek fogadása, köszöntése, odafigyelés, érintés, simogatás, ölelés, nevetés, lágy hangnem, magyarázat, közös játék, szemkontaktus…)

 

Óvodapedagógusaink a következő feladatokat valósítják meg:

  • A szeretet, a melegség, az elfogadás és a biztonság megtapasztalása.
  • A megbízhatóság, a megértés, a bizalom átélése.
  • A vigasz, a segítség és a támogatás megtapasztalása.
  • Az érzések átélése és kifejezése.
  • A saját tempó megengedése.
  • A viták által a konfliktusok megoldásának megtanulása.
  • A pihenés és a csend átélése.
  • Bátorság ahhoz, hogy megtegyünk valamit és vállaljuk a következményeket.
  • Mozgás, játék, kísérletek.
  • Titkok felfedezése, titkok megőrzése.
  • Testi és lelki erőszakmentesség átélése.
  • Az önállóság és a felelősségteljes cselekvés kifejlesztése.
  • A tisztelet és megbecsülés átélése önmagunkkal és a többiekkel szemben.
  • Szabályok kialakítása.
  • Az együttérzés, őszinteség, a folyamatosság elősegítése és megélése.
  • A fantázia és a belső világ megtapasztalása.

 

Elfogadás

 

  • Különösen nagy gondot fordítunk az újonnan érkező gyermekek és az óvodapedagógusok kölcsönös elfogadására.
  • A beiratkozást követően (egyeztetett időpontokban) biztosítjuk az újonnan beiratkozott gyermekek számára, hogy az udvari és foglalkoztató szobai játékban a szülő jelenlétében részt vegyenek, így ismerkedjenek az óvodával, az óvodapedagógusokkal, a gyermekekkel és a környezettel.
  • A gyermekek érkezésének első időszakaszában, a szülővel egyeztetett módon, az új  gyermekek, fokozatosan egyre hosszabb időt töltenek óvodánkban.

 

Az óvoda és telephelyei kialakítandó hagyományait, szokásaitbeépíti a csoport mindennapi életébe. Ezzel kapcsolatos elvárások

 

  • A születésnapokat a szülőkkel egyeztetett módon ünnepelje.
  • Az ünnepeket emelje ki a csoport mindennapi életéből.
  • Biztosítsa változatos tevékenykedéssel az érzelmi ráhangolódást és levezetést.
  • Az ünnep hangulatához illő öltözéket viseljenek a felnőttek és a gyermekek egyaránt.
  • Az óvoda és telephelyei díszítése tükrözze a gyermekek számára az ünnep fontosságát.

 

A tanév során az alábbi ünnepeket szervezzük meg:

 

  • Halloween – party
  • Mikulás: közös készülődés előzi meg. Kis cipőket, csizmákat fényesítünk, dalokkal - versekkel várjuk a Mikulást, aki ajándékcsomagokat hoz a gyermekeknek.
  • Advent: óvodánk a karácsonyt belső intim családi ünnepnek tartja, ezért csak előkészítő kezdeményezések vannak. A karácsonyt megelőző adventre azonban gyertyagyújtással, adventi koszorúkészítéssel szemléltetjük.
  • Barkács délután: szülőkkel, gyermekekkel játékos közös délután, megalapozandó a karácsonyi otthoni előkészületet, ünnepi hangulatot
  • Farsang: a vidámság, a bolondozás, az átváltozás időszaka. Jelmezbe öltözünk. Külön programot biztosítunk. Mulatságos sportfeladatokat szervezünk a gyerekeknek.
  • Maci kiállítás: dekorációkkal, macis mesékkel, versekkel várjuk, hogy a maci milyen időben bújik ki a barlangjából
  • Március 15.: nemzeti ünnepünkre a gyermekek életkorának megfelelő szinten emlékezünk: huszáros, lovacskás játékokkal, zászló, kokárdakészítéssel.
  • Húsvét: óvodánk és telephelyei a húsvétot belső, intim családi ünnepnek tartja, ezért csak előkészítő kezdeményezések vannak, tojásfestés, dekorációkészítés.
  • A Föld napja (IV. 22.): élményszerző sétával, virág- vagy faültetéssel, beszélgetéssel – játékos versennyel emlékezünk meg erről a napról.
  • Anyák napja: közös, de mégis meghitt családi ünnepre készülünk meglepetésekkel, ajándékokkal. (nyílt nap)
  • Gyereknap: ezen a napon szervezhetünk sportnapot, a gyerekeknek meglepetés-elfoglaltságokat találunk ki. Megvalósítható a csoport szobában, az udvaron, esetleg szervezett kiránduláson.
  • Évzáró, ballagás: Búcsúzunk az együtt munkában, tanulásban, sok-sok játékban eltöltött hónapoktól. (nyílt nap)

 

A fejlődés várható jellemzői az óvodáskor végére

A gyermek:

  • Jól érzi magát a közösségben.
  • Alkalmazza a köszönés és megköszönés, a kérés megfelelő szófordulatait.
  • A közös tevékenységekben aktív, megfelelő magatartású.
  • Hiányzó társait számon tartja.
  • Érdeklődik mások iránt, együtt érez társaival.
  • Baráti kapcsolatai színesednek, bízik társaiban és önmagában.
  • Tisztelettel viselkedik a felnőttekkel, munkájukat megbecsüli.
  • Észreveszi, ha valaki segítségre szorul, felajánlja segítségét.
  • Elfogadja és teljesíti az óvodapedagógus kéréseit, útmutatásait.
  • A megkezdett munkát befejezi.
  • Felelősségtudata, feladattudata egyre szilárdabb.
  • Elfogadja az alá-, fölé-, mellérendeltségi viszonyokat.
  • Igazat mond.
  • Konfliktusait önállóan, szóban próbálja megoldani.
  • Képes kívánságait módosítani, elhalasztani.
  • Képes együttműködni társaival, a felnőttekkel.

 

A gyermekek

  • Tudják óvodájuk-telephelyük, csoportjuk nevét.
  • Ragaszkodnak a csoportjukban lévő gyermekekhez, felnőttekhez, ezt kifejezik érzelmi és verbális szinten is.
  • Baráti kapcsolataik színesednek, bíznak társaikban és önmagukban.
  • Képesek együttműködni társaikkal, s a felnőttekkel.
  • Ismerik és betartják a kulturált viselkedés szabályait.
  • Elfogadják társaik eltérő külsejét, viselkedését, beszédét, vagyis társaik másságát.
  • Az adott tevékenységek által megkívánt magatartásformákat elfogadják, azoknak megfelelően cselekszenek.
  • A vendégeket szertettel fogadják.
  • Köszönnek a felnőtteknek és társaiknak.
  • Alkalmazzák a köszönés és megköszönés, a kérés megfelelő szófordulatait.
  • Értik, elfogadják és követik a felnőttek kéréseit.
  • A tevékenységeket a megbeszéltek alapján befejezik.
  • Szívesen végeznek munkát a közösségért.
  • A közös tevékenységekben aktívak.
  • Képesek nyugodtan ülni, s a felnőttre figyelni.
  • A konfliktushelyzetben társaikkal megegyezésre jutnak.
  • Koruknak megfelelő énképpel rendelkeznek.
  • Együttműködnek a közös rendezvényeken.

 

4.3. Az anyanyelvi, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósulása

 

A gyermek kíváncsiságára, érdeklődésére, életkori sajátosságaira alapozva tapasztalatszerzés biztosítása a természeti és társadalmi környezetről, valamint a gyermekek értelmi képességeinek megalapozása, fejlesztése.

 

Programunk középpontjában a játék, a játékos, könnyed, természetes környezetben való „tanulást” előtérbe helyező magyar kultúra átadása áll, melynek segítségével komplex személyiségfejlesztésre törekszünk, figyelembe véve a gyermek egyéni fejlettségét és képességeit.

A gyermek beszédkészségének gondozása, fejlesztése. Oldott derűs légkör megteremtése, melyben a gyermek közlési vágya, kapcsolatteremtő beszédkészsége fejlődik és fejleszthető.

 

Az anyanyelvi nevelés áthatja az egész óvodai életet, a gyermeki tevékenység minden területét.

 

A magyaranyanyelvi és kommunikációs nevelés átszövi a nevelőmunka minden területét, közvetítő elemként jelen van a nevelési folyamat legapróbb mozzanataiban is.

A szocializációs folyamatban a beszéd, a kommunikáció a gyermek környezetével való érintkezésének, önkifejezésének, gondolkodásának legfőbb része. A kommunikáció által erősödik a gyermek biztonságérzete, növekszik tájékozottsága, gyarapodnak ismeretei, kapcsolatai, fejlődik beszédkészsége, anyanyelvi kultúrája.

 

Célunk

  • A gyermekeket olyan beszédközegbe helyezni, ahol a különböző élethelyzetekben támogatjuk a kérdezést, elkerüljük a javítgatást.
  • A gyermek ne csak választékosan, hanem szépen, helyes kiejtéssel tanuljon meg beszélni.
  • Az értelmi képességek, érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, képzelet, gondolkodás és a kreativitás fejlesztése.
  • Az alapvető kultúrtechnikák elsajátításához szükséges különböző képességek alakítása, fejlesztése.
  • Egyre pontosabb, valósághű érzékelés – észlelés kialakítása.
  • A figyelem összpontosítására való képesség alakítása.
  • A valósághoz közelítő képzeleti működés alakítása.
  • Emlékezet fajtáinak finomítása.
  • Gondolkodási alapműveletek stabilizálása.
  • Kreatív képzelet, problémamegoldó, gondolkodás fejlődését elősegítő, ösztönző környezet kialakítása.
  • A beszéd fejlődésével párhuzamosan kialakuló elemi, fogalmi gondolkodás megalapozása.

 

Az óvodapedagógus feladatai

 

  • Olyan változatos tevékenységek tervezése és szervezése a mindennapok során, mely épít a gyermeki spontaneitásra, kíváncsiságra, érdeklődésre, a természetben történő felfedező megismerésre, az élethelyzethez fűződő tapasztalatszerzési lehetőségekre.
  • A játékosság, az élményt adó, oldott légkörben való cselekvés, vizsgálódás biztosítása.
  • A kötött és a kötetlen foglalkoztatási forma közötti ésszerű arány kialakítása, és a komplexitásban rejlő lehetőségek kiaknázása.
  • Az értelmi képességek – érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, képzelet, gondolkodás, alkotó képesség – fejlesztése.
  • A gyermekek nyelvi képességeinek fejlesztése, beszédhibák javítása.
  • Modellnyújtás.
  • Olyan feltételek biztosítása, melyek mellett a gyermek meg tudja szeretni azokat a tapasztalatokat, melyek segítségével eljuthat a magyar nyelvi kommunikációs szint legmagasabb fokára.
  • Biztosítson módot a kérdezésre, adjon választ és kérdezzen vissza, beszéde legyen szemléletes és képszerű.
  • Teremtsen helyzeteket, melyekben a gyermekek elmondhatják örömüket, bánatukat, azt, ami foglalkoztatja őket.
  • Ismerje fel a beszédhibákat, a hangszín és beszédritmus rendellenességeit, gondoskodjon a szakirányú fejlesztésről.
  • A szülők folyamatos tájékoztatása a gyermek értelmi fejlődéséről, további teendőkről, az otthoni fejlesztés lehetőségeiről.
  • Problémák esetén, szülő beleegyezésével szakember segítségének kérése.
  • A szülők figyelmének felhívása a gyermek kiemelkedő képességére, azzal kapcsolatos további teendőkre.
  • Szervezzen játékokat a beszédszervek ügyesítésére.
  • Családi háttérből kiindulva, a gyermek egyéni képességeit megismerve, beszédfejlesztő, kompenzáló tevékenység folytatása.

 

 

A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végére

 

  • Az egyszerűbb feladatokat megérti.
  • Érdeklődik a környezet tárgyai, jelenségei és ezek összefüggései iránt.
  • Feladat végrehajtásában kitartó.
  • Szándékos figyelme- időtartama életkorának megfelelő.
  • Teljesítménye eredményét reálisan értékeli.
  • Munkatempója, feladattartása életkorának megfelelő.
  • Képes a már elsajátított ismeretek szándékos felidézésére.
  • Képes a logikus, problémamegoldó gondolkodásra.
  • Tapasztalatait szóban kifejezi.
  • Természetes közegnek tekinti a magyar nyelvkultúrát.
  • Érthetően folyamatosan kommunikáljon, beszéljen.
  • Gondolatait, érzelmeit mások számára érthető formában, életkorának megfelelő tempóban és hangsúllyal tudja kifejezni.
  • Minden szófajt használ.
  • Különböző mondatszerkezeteket, mondatfajtákat alkosson.
  • Tisztán ejtse a magán- és mássalhangzókat.
  • Végig tudja hallgatni és megérti mások beszédét.

Legyen képes rövid történet önálló elmon

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 39
Tegnapi: 95
Heti: 261
Havi: 2 902
Össz.: 274 961

Látogatottság növelés
Oldal: ANAÓ PP. 2021. (1.)
ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2024 - aranylonapraforgo.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen honlap készítő az Ön számára is használható! A saját honlapok itt: Ingyen honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »